SOCIAL MEDIA MAATJES

sociaal media maatjes

Leren Li(n)ken, Porren of Tweeten.

In dit project van FNV Vrouw werden 55+ vrouwen wegwijs op Social Media. Jonge vrouwen hielpen oudere vrouwen op weg op Social Media als Skype, LinkedIn, Twitter en/of Facebook. Daarnaast leerden de jongere vrouwen van de oudere vrouwen over de sociale aspecten en hun opgedane levenservaring. 

In dit maatjesproject bouwden groepen van vier tot vijf vrouwen van verschillende leeftijden en culturele achtergrond met behulp van social media en live-ontmoetingen een structureel contact op dat aansluit bij deze tijd. De basis daarvoor isgelegd tijdens drie inspirerende ontmoetingsbijeenkomsten waar kennis en ervaringen tussen de generaties en culturele invalshoeken zijn gedeeld, waarbij het leren benutten van sociale media als middel is ingezet. Hierdoor zijn maatjesgroepen ontstaan die elkaar steunen en ervaringen delen over hun werk en hun leven.

Subsidie voor dit project is verstrekt door het VSBfonds en het Oranje Fonds. 

In november 2013 werd dit project afgesloten. 
Met gebruik van de digitale toolkit die is ontwikkeld kunnen ook andere organisaties een dergelijk project uitvoeren.  
 

 

Social media masters

De social media masters aan het werk tijdens hun training.

Hoe ging het?

Binnen dit project heeft FNV Vrouw jongere, oudere en migrantenvrouwen fysiek en virtueel met elkaar verbinden door middel van een maatjesproject. Zodat alle generaties vrouwen optimaal gebruikmaken van social media ter verbetering van hun maatschappelijke en sociaal economische positie. De kern van het project is dat vrouwen elkaar ondersteunen om dat te realiseren. In het project trainden en instrueerdn vrouwen elkaar in het gebruik van social media om meer kennis te verwerven, ervaringen uit te wisselen, nieuwe vormen van belangenbehartiging te ontwikkelen en sociale netwerken uit te bouwen.

Via Social Media Maatjes verkenden 40 ouderen vrouwen de wereld om hen heen ook digitaal en leerden:

  • de verschillen en overeenkomsten van Skype, LinkedIn, Twitter en Facebook
  • waarvoor welk Social Media medium het beste te gebruiken
  • the do’s and dont’s op Social Media
  • met Skype gratis en eenvoudig kunt telefoneren met (klein)kinderen
  • via Facebook makkelijk op de hoogte blijven van het leven van vrienden en kennissen aan de andere kant van de wereld
  • dat Twitter een ideaal medium kan zijn om vragen te stellen of op de hoogte te blijven van actualiteiten
  • dat LinkedIn een effectief netwerk is voor zakelijke doeleinden.

Er zijn 3 live ontmoetingsbijeenkomsten geweest met de hele groep die bestaat uit 10 masters en 33 maatjes. Tussen de bijeenkomsten was er regelmatig digitaal contact met groepjes van 3 - 5 Social Media Maatjes met hun master via Skype of chatsessies. Tijdens de ontmoetingsbijeenkomsten maakten de maatjes kennis met de verschillende Social media en zijn zij getraind hoe deze te gebruiken en benutten.

Dit project is op inspirerende en professionele wijze geleid door Jennifer Meyer van Merah Projectmanagement www.merah.nu.
De trainingen zijn verzorgd door de enthousiaste Social media specialist  Laura Arends van www.laurarends.nl

15 november 2013 is het project op feestelijke wijze afgesloten en kregen de maatjes hun certificaat uitgereikt!

Digitale toolkit

Hier download je de digitale toolkit met de gebruikte methodiek.

Filmimpressie over het project

Hier vind je een filmpje dat een goede impressie geeft over het project. Dit is gemaakt door Birgit Smit.

Foto's van het project op facebook

Via deze link ga je naar het facebook-foto album.
Deze zijn gemaakt door fotografe Benine Bloemen. Mail beninebloemen@gmail.com

Over de ontmoetingsbijeenkomsten

Tijdens de live ontmoetingen werden de maatjescontacten versterkt en kennis overgebracht over het gebruik van social media.

Hier vind je impressies van de bijeenkomsten.

Een blog over het project

Hoe gaat het met het project?
Lees er hier meer over.

Social Media Masters training

Social Media Maatjes in de pers

- Informatie over de start van het project op Amsterdam FM

- In de Nieuwsbrief Seniorweb

Social Media en solidariteit

Social media maatjes was ambassadeur en voerde campagne (vooral via Social Media) voor Save the Children – Syrie. 
Onze bijdrage is bestemd voor het lesmateriaal op de veilige speelplekken. In totaal werd ruim 500 euro gedoneerd. 

Doneren kan nog steeds via deze link.

Social Media Maatjes internationaal

Het project ging ook op internationaal pad. We deden mee met een project van de VHTO. Hier het verslag van de deelneemsters aan het Europese uitwisselingsprogramma.

 

Deel deze pagina Tweet plaatsen Update plaatsen Update plaatsen